menu menu menu

BMW Motorrad days Garmisch Partenkirchen.

BMW internationaal motor treffen in Garmisch Partenkirchen
Elk
 eerste weekend van juli organiseert BMW een internationaal motor treffen in Garmisch Partenkirchen in zuid Duitsland, vlakbij de Oostenrijkse grens. We kiezen ervoor om de heenreis in een dag over de snelweg te rijden en komen na 10 uren rijden vermoeid maar voldaan aan op onze camping.

Met een middag temperatuur van ruim 30 graden Celsius, zijn we blij met een paar graden verkoeling in de bergen. We bouwen onze tent op en eten daarna een hapje bij Mac Donalds in het centrum van Garmisch. Ondanks dat het treffen pas morgen (vrijdag) begint is het al gezellig druk en hebben we het al direct druk met brommers kieken.

concept 6, zes cilinder motor.Na een paar lekkere broodjes als ontbijt rijden we naar het BMW treffen net buiten het dorp. In colonne rijden we een parkeerweiland op, waarna we te voet langs verschillende grote tenten lopen. In de eerste tent staan de nieuwste BMW modellen en de inmiddels welbekende concept 6, zes cilinder motor. Even verderop is het mogelijk om op een off-road parcours een korte training te krijgen. Met deze temperaturen is het wel 100% stofhappen. Er zijn ook nog 4 straatjes met wat kleinere tenten, waar reisorganisaties, toeleveranciers en tuningsbedrijven al hun producten laten zien.

Naast een enduro trainingsveld, wat mooi tegen een heuvel aan is gebouwd, staat het enige stenen gebouw van het terrein. Hier geeft Michael Martin een lezing en toont een film van zijn 30 jarige wereldreis. Eind van de middag gaan we op zoek naar een TV scherm omdat Nederland in de WK kwart finale tegen Brazilie moet spelen. We vinden een grote biertent met megascherm in het centrum en sluiten de dag af met een heerlijke overwinning.

hoogste punt van Duitsland brengt; De Zugspitze.
Zaterdagochtend
 heeft BMW, vanwege het 30 jarig bestaan van de BMW GS motor, een GS verkiezing georganiseerd. Na flink wat zoeken blijkt er naast het grote BMW terrein, nog een klein terrein te zijn waar de verkiezing plaats vindt. Helaas zijn we met onze eigen GS fiets te laat en gezien het geringe aantal inschrijvingen hadden we misschien zelfs verkozen kunnen worden... We vervolgen onze dag met een tandradtrein die ons naar het hoogste punt van Duitslandbrengt; De Zugspitze.

De treintocht gaat voor een groot deel dwars door de berg en eenmaal boven stappen we in een witte gletsjer-wereld met volop sneeuw. De uitzichten zijn adembenemend en de uiterste top kan nog beklommen worden door bergklimmers met touwen en klimgereedschap. We genieten van een regionale delicatesse:Pannenkoek met appelmoes en gaan daarna met een gondelbaan weer naar beneden.

Weer in Garmisch aangekomen is inmiddels de WK kwart finale tussen Duitsland en Argentinie begonnen. De biertent van gisteren zit natuurlijk nokvol met Duitse fans, maar we kunnen de wedstrijd nog volgen op een klein schermpje bij Mac Donalds. Nadat Duitsland heeft gewonnen breekt er een groot straatfeest uit en lijkt iedereen met zijn motor, auto, of zelfs tractor, de straat op te gaan: Schitterend! Tussen al het feestgedruis komt er nog een parade voorbij met oude klassieke BMW motoren, wat het feest compleet maakt.

De laatste dag gaan we genieten van een rondje bergpassen door Tirol. De BMW organisatie heeft dagelijks begeleide tourtochten, maar heeft deze routes ook vrij op het Internet staan. We downloaden een route en rijden een mooi rondje via de Silvretta Hochalpenstrasse, de Arlbergpas en de schitterende Flexenpas. Precies als het gaat regenen, komen we weer aan in het centrum van Garmisch en genieten onder een afdakje van een lekker Italiaans ijsje.

helaas weer te regenenDe regen van gisterenavond is vannacht niet meer gestopt, zodat we hebben genoten van het slaperig regen-gedrup op het tentdoek. Precies met het ontbijt wordt het even droog en genieten we nog een keer van een zacht gekookt eitje met uitzicht op de schitterende bergen. Na het ontbijt begint het helaas weer te regen en besluiten we ook de terugreis maar over de snelweg te rijden. We pakken de tent nat in en zitten s’avond weer aan een lekker Nederlands kopje koffie.

Filmpje van deze reis:
Klik hier.
Berichtje in ons gastenboek: Klik hier.
Meer informatie stuur een mail: Klik hier.