afkiktoer
Martijn en Theo hadden me vooraf al gewaarschuwd dat er een redelijke kans was dat ik als nieuwkomer zou worden aangewezen voor het schrijven van een verslag. Nou had ik gelukkig toch al een computer met Internet dus hierbij mijn verslag van 4 superleuke afkik dagen:

 
Donderdag 3-9-2009
De weersverwachting was uitermate slecht en een regenkans van 99% deed vooraf het ergste vermoeden, desondanks rijden Theo, Martijn, Ralf en ik de hele dag met slechts een paar spetters regen. Onderweg komen we in de buurt van Steffeln al de eerste deelnemers van de totaal 38 deelnemers van deze afkiktoer tegen. Leo is hier op zijn R1200GS met zijn groep vrienden bij dezelfde wegafsluiting zoekende en gezamenlijk vinden we weer de juiste weg. Rond 17:00 checken we in bij het hotel in Baumholder en krijgen een klein schuin kamertje op de 3e etage. We gooien de motorkleren in een hoek en gaan eerst naar het restaurant waar we kennis maken met de andere deelnemers. Een gemengd gezelschap met allemaal duidelijk een grote passie voor motor rijden. Net voor het eten geeft Ronald een korte toespraak en stelt zijn collega mogelijkmakers Martin en Erik voor. Ook krijgen we te horen dat een nieuwe deelnemer, Martijn Witte vandaag op de heenreis een ernstig ongeluk heeft gehad en met zwaar letsel in het ziekenhuis in Trier ligt. Verdere details zijn nog niet bekend, maar de sfeer is gelijk een stuk bedrukter. We eten desondanks smakelijk van het lopend buffet en tafelen tot laat door onder het genot van een drankje. Iedereen heeft mooie motor verhalen en zeker Ed verteld hierbij schitterende verhalen over o.a. zijn DeLorean (Back to the Future) auto’s en zijn motor avonturen in binnen en buitenland.
 
Vrijdag 4-9-2009
Na ons ontbijtje horen we dat Jürgen vannacht laat is aangekomen vanuit het ziekenhuis in Trier en dat er nog geen nadere gegevens bekend zijn over de gisteren gecrashte Martijn, we hopen het beste. We rijden vandaag samen met Maurice en Jetty en rijden het eerste stukje achter de zijspan aan van Ronald en Janna. Met "gepaste" snelheid rijden(scheuren) we door een bosrijk gebied en genieten van mooi strak asfalt en de bij mij onbekende mogelijkheden van een zijspan. (TOP!) Na de koffiestop, bij het Johanniskreuz, waar een hertenkop van de laatste Opkiktour nog aan de muur hangt, gaan alle remmen los en gaan de stepjes aan de grond. Rond 12:00 begint het heftig te regenen, maar de sfeer wordt er niet minder om en na een stevige lunch duiken we enthousiast weer de regen in. Vanwege de regen korten de meeste de route wel iets in en wordt er een doorsteek gemaakt naar het plaatsje Bitche. Aan het eind van de dag stopt het zelfs even met regenen, waardoor we mooi droog bij het hotel aankomen. In de garage van het hotel wordt nog druk gesleuteld aan veringen en krijgt de Aprilia van Mathe zelfs een complete 1000 km beurt. In de lobby van het hotel bespreken anderen de rit van vandaag nog eens en ik wissel nog wat GS ervaringen uit met Gertjan. Een derde groep zit met Martin en Ronald in het restaurant filmpjes te bekijken onder het genot van een drankje. Even later zitten we hier met zijn allen te genieten van wederom een goed Duits dinerbuffet. Na het avondeten slenteren we wat door het dorpje, waar ondanks de aanwezigheid van 5.000 Amerikaanse militairen weinig te doen is. We vinden een verlaten rock café en spelen een portje pool en kletsen wat met de Amerikaanse barvrouw die idolaat is van HD en Ducati.
 
zaterdag 4-9-2009
Om 9:00 vertrekken we voor wederom een dag van ruim 430 km vol met bochten en heuvels. Een groot gedeelte vandaag gaat langs de Moezel en de Rijn waarbij zoveel mogelijk de doorgaande wegen worden vermeden. Bij de koffiestops en lunch zien we telkens weer de andere deelnemers en bij een wegafsluiting (skate-tocht) vormt zich zelfs even een groepje van ruim 20 motoren. Zodra de wegomleiding bekend is valt de groep echter weer snel uiteen, zodat iedereen weer zijn eigen tempo kan rijden. Martijn krijgt nog bezoek van een wesp in zijn helm, wat noodlottig wordt voor de wesp, maar voor ons verder geen nare gevolgen heeft. Halverwege de route testen we samen met Peter op zijn CBR1000RR, of het asfalt overal wel goed vast ligt en uiteindelijk sluiten we de dag weer af in de stromende regen. De kettingen worden weer links en rechts ingevet en we genieten voor de derde keer van een goed buffet met als toetje warme appelstrudel met ijs. Op deze laatste avond bedankt Ronald namens de mogelijkmakers nog even alle deelnemers en drinken we nog een drankje totdat de ogen dicht vallen.
 
Zo 5-9-2009
Alweer de laatste dag. Na het ontbijt rijden we over heerlijk droog asfalt en worden wederom getrakteerd op een aantal schitterend snelle wegen met heerlijke doordraaiers waar geen einde aan lijkt te komen. Bij de koffie komen we de andere groepen weer tegen en ook bij de lunch lijkt het nu al een complete reünie. Jan (KTM) geeft mij nog even de website door van zijn Oost Europa Rally, waar hij volgend jaar 2010 aan mee gaat doen (www.OostEuropaRally.nl) en daarna gaat het toch echt richting de Nederlandse grens. Bij het oversteken van de grens gaat het tempo weer terug naar NL formaat en zit er een prachtige afkiktoer 2009 op. Bij deze wil ik de mogelijkmakers Martin. Erik en Ronald nogmaals bedanken voor de mooie routes en prima organisatie.
 
Ook is er nu na ruim 1 week meer bekend over de gecrashte Martijn Witte. Hij ligt nog steeds op de IC en heeft inmiddels een aantal geslaagde operaties achter de rug, maar heeft bij zijn val ook een dwarslaesie opgelopen. De bedoeling is dat hij op korte termijn overgeplaatst wordt naar de neurochirurgie, waarna het wachten is op een plekje in het revalidatiecentrum in Rotterdam. Namens alle deelnemers wens ik Martijn, zijn vrienden en zijn familie nogmaals heel veel sterkte.
 
Mocht je nog een kort filmpje over deze afkiktoer willen zien, klik dan hier.