Onontdekt Myanmar (Birma)

Boeddha gezicht
Het Azië van 50 jaar geleden
 
Officieel heet Birma sinds 1989 Myanmar, maar omdat de toenmalige militaire dictatuur door veel landen niet werd erkend, wordt de oude naam “Birma” nog vaak gebruikt. Na het vrijlaten van de bekende vrijheidsstrijdster Aung San Suu Kyi en de val van de dictatuur in 2011, (slechts 4 jaar geleden) kwam er voorzichtig een democratie. Tegelijkertijd werden de grenzen voor toeristen op een kier gezet en mochten wij als een van de eerste motorrijders Myanmar verkennen.
 
Voor het huren van een motor is het in dit “nieuwe” land wel even flink zoeken, maar uiteindelijk vinden we in Mandalay iemand die alles kan regelen. Hij heeft keurige Honda XR dirtbikes, zorgt voor een nationaal motorrijbewijs en regelt alle permits. Deze permits (toegangsbewijzen) zijn nodig omdat er 14 verschillende regio’s zijn die met slagbomen van elkaar worden gescheiden. In de praktijk bleken we ze later helemaal niet nodig te hebben, omdat je met een motor prima langs een slagboom kunt rijden. 
 
wereld grootste boekOnze reis begint in Mandalay met een bezoek aan het grootste boek van de wereld. Niet zomaar een boek, maar een boek met een oppervlakte van 1195  m2!  Maar liefst 730 gebouwen staan rond een grote gouden Pagoda en in elk gebouw staan 2 grote pagina’s marmer die met goud zijn gegraveerd. De teksten zijn voor ons onleesbaar maar komen uit de boeddhistische geschriften (Tripitaka) van 500 jaar voor Christus. Doordat de teksten minuscuul in detail zijn overgenomen van de originele manuscripten, is het boek een bedevaartsoord voor vele boeddhisten. Een ander bedevaartsoord is Bagan, 200 km naar het westen, dus de motoren mogen gestart worden.
 
Wat direct opvalt buiten de grote stad, is de rust op de weg. Er rijden net zoveel paard en wagens als auto’s en de auto’s die er al rijden zien motorrijders als gelijkwaardig. Een groot verschil met veel andere Aziatische landen waar je moet vechten voor je plek op de weg. Toch kunnen er ook hier spannende situaties ontstaan, aangezien alle auto’s het stuur aan de verkeerde kant hebben zitten! Dit komt doordat dat de auto´s geïmporteerd worden vanuit Japan waar ze  links rijden, terwijl ze in Myanmar al sinds 1970 rechts rijden. De (blinde) inhaal kamikaze acties lopen gelukkig meestal goed af. 
 
Betelpeper   slager ingewanden

Eeuwen geleden is in Myanmar ook de Betelpeper als soort van pruimtabak vanuit Maleisië geïmporteerd. De Betelpeper onderdrukt elk hongergevoel en geeft extra energie. Helaas vernielt het ook je tanden en wordt er elke 5 minuten een flinke fluim rode spuug op straat gegooid. Sommige stoepranden zijn hierdoor net zo rood zijn als de vloer van een slachthuis. En ook vanuit een autoraampje kan er ooit onverwacht een fluim naar buiten komen… 
 
Bij een lunchstop bezoeken we een markt en zien dat ook de marktkraam van de slager rood is gekleurd. Niet door de betelpeper, maar door de halve koe die zojuist met de scooter is bezorgd. Hier hoef je niet te twijfelen of het rund of paardenvlees is wat je koopt. Ter plekke wordt het beest ontbeent en de organen verwijderd terwijl honden klaar staan voor de restjes. Ondertussen staat de kraam vol met vrouwen die de scooter hebben zien rijden en vers vlees in een bananenblad mee naar huis willen nemen.
bagan motor
 
Eind van de dag bereiken we het UNESCO werelderfgoed Bagan, met maar liefst 2200 tempels en stupas de grootste verzameling boeddhistische gebouwen ter wereld. Het gebied is 104 km2 groot en we slalommen letterlijk tussen de prachtig versierde gebouwen en de ontelbare mooie Boeddha beelden. Eind van de dag  beklimmen we een stupa en genieten met de geur van wierook van een prachtige zonsondergang. Het leven is mooi!  Een locale monnik vat nog even kort samen dat het Boeddhisme geen religie is maar een levenswijze. Door je moreel goed te gedragen en door zelfreflectie wordt je een beter mens en wordt het leven aangenamer. Alles wat je in je leven goed of fout doet komt als Karma automatisch weer bij je terug, een prachtige manier om zo het dagelijkse leven te bekijken.


inle lake vissermanNa Bagan verlaten we het vlakke land en gaan via een uitloper van de Himalaya -de Shan Hills-, naar het Inle Lake. Op dit meer leven 70.000 mensen in paalwoningen en heeft men in de loop der eeuwen geleerd om land te laten drijven op water. Met behulp van moerasplanten en aarde bouwt men zelfs complete boomgaarden en akkers op het water. Een stukje watermanagement waar zelfs wij Nederlands nog iets van kunnen leren. Ook de visvangst gebeurt hier op een unieke manier. Net zoals bij de gondeliers in Venetië staat de visser op zijn bootje, maar in plaats van duwen beweegt hij een roeispaan met zijn benen. Zodra hij een goede vis ziet wordt deze met een korf en speer gevangen. Ambachtelijk handwerk.
 
Na een dagje varen op het meer missen we toch weer onze motoren en rijden verder de Shan Hills in. Dit gebied is duidelijk nog niet zo begaanbaar als west Myanmar maar de talloze wegwerkzaamheden zullen hier snel verandering in aanbrengen. Onze dirtbikes hebben het hier prima naar hun zin en elke wegomlegging is weer een nieuwe uitdaging. Wat verder naar het noorden zijn de meeste wegen al redelijk klaar en genieten we van 200 km bergwegen door de bossen, met ontelbare bochten. Paradise!
 
Boven in in de Shan Hills komen we bij de Pindaya Caves. Een druipsteengrot waar meer dan 8000 Boeddha beelden zijn verzameld. De oudste beelden dateren al vanaf 1750 en zijn vaak gemaakt van natuursteen, goud of dure edelstenen zoals smaragd. Ook nu nog komen er mensen uit de hele wereld hier dagelijks nieuwe beelden plaatsen, als offer of als herdenking aan een nabestaande. Wij kiezen voor de alternatieve mogelijkheid om bladgoud te kopen en dit op een groot Boeddha beeld bij de ingang te plakken. Een beetje te vergelijken met het branden van een kaarsje in de katholieke kerk.

myanmar glimlach
Op onze terugweg naar Mandalay komen we nog per ongeluk op de in 2010 geopende Expressway One, waar alleen auto’s en bussen mogen rijden. De weg is volledig verlaten en toch staat er na 20 km politie die ons staande houdt. Zodra ze echter zien dat we toeristen zijn krijgen we een brede glimlach en mogen we direct doorrijden. Deze glimlach en de bijbehorende gastvrijheid vinden we overal in Myanmar. Je ziet en proeft gewoon overal dat de mensen blij zijn dat de dictatuur voorbij is en dat de eerste toeristen hun land bezoeken. Als je nog terug in de tijd wilt en het onontdekte Myanmar wilt zien wacht dan niet te lang.
boeddha tempel
 




Highlights tijdens deze reis:
- Een van de eerste motor toeristen in ongerept Myanmar.
- Het grootste boek van de wereld.
- UNESCO werelderfgoed Bagan.
2200 tempels en stupas op 104 km2.
- Uitloper Himalaya: Shan Hills.
- Inle Lake 70.000 mensen in paalwoningen.
- Creeeren van land op water.
- Beroemde been/speer vissers.
- Pindaya Caves, met 8000 boeddha beelden.
- Gastvrije bevolking.

Filmpjes: Klik hier.
Uw reactie: Klik hier.