![]() ![]() ![]() |
Onderstaande indeling is de reis van Chandigarh naar Leh.
De omgekeerde reis (Leh - Chandigarh) is bijna gelijk maar dan andersom.
Voor de dagindeling van Leh - Chandigarh klik hier.
Dag 1: Vertrek vliegveld
Dag 2: Delhi - Chandigarh per trein
In de ochtend hebben we de gelegenheid om de bazaarwijk, waarin ons hotel ligt, te verkennen. Het chaotische straatbeeld met heilige koeien, honden, straatverkopers, rinkelende riksja’s, toeterende auto’s en een eindeloze mensenmassa zal nog lang in je geheugen gegrift blijven. Later op de dag verlaten we deze hektiek en reizen per trein naar de eerste uitlopers van de Himalaya waar onze Royal Enfield motoren op ons staan te wachten.
Dag 3: Chandigarh – Narkanda 175 km
Na het ontbijt rijden wij met onze Royal Enfields de heuvels in. Na ongeveer 100 km komen we door Shimla. Het is gebouwd tegen een steile bergkam en ligt zo’n 2000 meter hoger dan Chandigarh waardoor het een stuk koeler is, ‘s Winters kan je hier zelfs skiën. Tijdens de koloniale overheersing ontvluchten de Britten de zomerse hitte van Delhi en regeerden vanuit Shimla het land. De huizen gebouwd in de Engelse cottage stijl herinneren nog aan die periode. Tussen de appelboomgaarden rijden wij verder naar Narkanda.
Dag 4: Narkanda – Sangla 160 km
Via een prachtige afdaling komen we in de vallei van de Sutlej rivier. We volgen deze rivier stroomopwaarts en komen steeds meer Boeddhistische invloeden tegen. We rijden een zijvallei in en komen uit in Sangla waar we overnachten. Als er voldoende tijd is kunnen de liefhebbers 17 km kilometers door een kloof naar Chitkul rijden, wat bekend staat als het laatste dorpje van India en prachtig wordt omgeven door besneeuwde bergtoppen.
Dag 5: Sangla – Nako 130 km
Vandaag verlaten we gevoelsmatig de bewoonde wereld en rijden het dun bevolkte gebied in strak langs de Tibetaanse grens. De cultuur hier is volledig Tibetaans Boeddhistisch, wat wel blijkt uit de talloze stupa’s (Boeddhistische pagode), gompa’s (Tibetaans klooster) en de vele gebedsvlaggetjes die we onderweg zien. We stijgen verder tot voorbij de boomgrens en het landschap veranderd in grote grijze rots-massieven omringd door besneeuwde bergtoppen van meer dan 6000 meter hoog. Tijdens de winter, die hier langer dan 6 maanden duurt, ligt het land volledig bedenkt onder een dikke laag ijs en sneeuw. Deze regio is gedurende die tijd dan ook helemaal van de buitenwereld afgesloten en de bevolking is dan totaal op zichzelf aangewezen. We overnachten in het mooi gelegen dorpje Nako.
Dag 6: Nako – Kaza 110 km
Wij gaan nog verder de hoogte in door een wederom fascinerend landschap en vervolgen onze reis door de Spiti vallei. De naam Spiti betekent "Huis van Mani", naar de boeddhistische mantra "Om Mani Padme Hum". Door de grote hoogte komen er hier sterke temperatuurwisselingen voor (dag/nacht en zomer/winter), die samen met de gure wind extreme erosie veroorzaken. Hierdoor is hier een ruig buitenaards landschap gevormd. Door aardverschuivingen en het afbreken van gigantische stukken rots heeft natuurlijk ook de weg onder de erosie te lijden, waardoor het asfalt op sommige plekken gedeeltelijk is verdwenen. Een mooie uitdaging. We overnachten in Kaza.
Dag 7: verblijf Kaza
Na 4 dagen motor te hebben gereden is het tijd voor een rustdag. Kaza is een klein dorpje wat hemelsbreed slechts 30 km van Tibet verwijderd ligt en geheel is opgebouwd in Tibetaanse stijl. Hier bevind zich vlakbij o.a. het hoogste gelegen postkantoor van de wereld. Mensen die het stampende geluid van de Enfield missen kunnen ook nog een tourtje maken naar bijvoorbeeld Langza, met zijn 1.000 jaar oude Boeddha, of een ritje naar Koumik waar je stupa’s, gompa’s en Boeddhabeelden op “onmogelijke” plekken in het rots massief zult zien opdoemen. Ook een bezoek aan de Key Gompa net voor Kibber (het hoogstgelegen permanent bewoonde dorp ter wereld) is zeker een bezoek waard.
Dag 8: Kaza – Chandratal 85 km
Vandaag een korte afstand over een slecht wegdek waarbij we de Kunzum La/pas (“La” betekent “pas”) van 4600 meter oversteken. We overnachten in een tentenkamp bij Chandra Taal, een bergmeertje wat alleen tussen mei en augustus via kleine paden bereikbaar is. Overdag is de kleur van het meer Pruisisch blauw en tegen de avond worden het groenige tinten. Zelfs ’s nachts is het landschap hier spectaculair. Doordat er in de wijde omtrek geen mensen wonen is er geen lichtvervuiling, wat samen met de hoogte zorgt voor een bijzonder heldere hemel waar je ontelbare sterren kan zien. Een nacht om nooit te vergeten.
Dag 9: Chandratal – Keylong 110 km
Het is moeilijk voorstelbaar dat je een week geleden nog thuis was en nu in een totaal andere wereld rond rijdt. We dalen af van de Kunzum La/pas en verlaten daarmee de Spiti vallei en sluiten aan bij de hoofdweg naar Ladakh. We zijn inmiddels weer onder de boomgrens en (tijdelijk) even terug in de bewoonde wereld. We volgen de Bhaga rivier en rijden over een brede weg door een vallei met veel groene akkers en kleine dorpjes naar KeWe. De uitzichten worden bepaald door prachtige watervallen en eeuwige gletschers.
Dag 10: Keylong – Pang 185km
Deze dag wordt ook wel de "grote oversteek" genoemd, omdat we een lange dag door een echt niemandsland rijden vol met mooie uitdagingen en prachtige natuur. Hier geen groene akkers en bloeiende bloemen, maar een echt woestijn landschap dat bestaat uit rots, steengruis, smeltwater en sneeuw. Vandaag gaan we twee grote bergpassen over: de Baralacha-La van 4900 meter en de Lachang-La van 5065 meter. Meestal is het wegdek op de zuidhellingen van deze passen in redelijke staat, maar zijn de noordhellingen beduidend slechter en kosten daarom ook meer tijd. Het laatste deel van de dag rijden we door de Kanglang-Jal kloof, met prachtige door erosie ontstane rots sculpturen. Aangezien de "grote oversteek" niet in een dag gedaan kan worden, overnachten we hoog in de bergen op 4600 meter hoogte in een nomaden tentenkamp in Pang.
Dag 11: Pang – Leh 185km
Zodra de zon de eerste stralen over de bergtoppen laat schijnen gaan wij de "grote oversteek" afmaken. Na een buitenaards mooie beklimming vanuit de Pang vallei, komen we op de More plains hoogvlakte. Een hoogvlakte waar de bewoonde wereld alweer langzaam zichtbaar wordt, met nomaden die hun kuddes met schapen, geiten en yaks het grasland laten afgrazen. Aan het einde van de More plains gaan we weer klimmen totdat we de 5360 meter hoge Tangla-La hebben bedwongen, de op een na hoogste bergpas ter wereld. Na een steile afdaling van 2000 meter maakt het ruige woestijn landschap plaats voor een meer vriendelijke omgeving. Wij zijn aangekomen in Ladakh (land van de passen) en rijden door een schitterende kloof met groene en paarse rotsen, en een snelstromende rivier omzoomd met groene akkers en fel gele bloemenvelden. Langzaam maar zeker komen we weer terug in de bewoonde wereld en in de middag arriveren we in de oude hoofdstad van het koninkrijk Ladakh; Leh.
Dag 12: Verblijf Leh
Leh is een heerlijk ontspannen stadje te midden van de uitgestrekte bergketens van de Himalaya en onze standplaats voor de komende dagen. Naast heerlijke restaurantjes, warme bakkers en talloze winkeltjes is Leh ook uitstekend geschikt voor het maken van dagtochten, per motor maar ook te voet. Het was eeuwenlang een knooppunt voor de karavanen van de Zijderoutes en heeft een lange geschiedenis van hecht contact met Tibet. Dit gezamenlijke verleden wordt zichtbaar in de rijke boeddhistische cultuur, die hier ongehinderd kan voortbestaan. Grote kloostercomplexen zijn overal in het gebied te vinden en de vele festivals geven een kleurrijk beeld van de voortlevende tradities. Het is een fantastische omgeving om een boek te lezen, kaarten te schrijven en de sfeer in alle rust in je op te nemen. Ook kan je de kleurrijke bazaar bekijken en verdwalen in de kronkelige straatjes rond het oude paleis.
Dag 13: Leh - dagtocht Lamayuru 250km
We volgen de Indus naar het westen voor een dagtocht naar Lamayuru. Het landschap bestaat uit onmetelijke grijze berghellingen die door de rivier zijn uitgeslepen. We rijden door een bergwoestijn met af en toe een langs de rivier gelegen groene oase. Aan het eind van de Ladakh vallei rijden we over talloze loops een steil rotsmassief omhoog. Het is een ronduit spectaculaire route met dito uitzichten over meer dan duizend meter diepe kloven, fel gekleurde rots massieven en wonderlijk geërodeerd goudkleurig zandsteen. In dit sprookjesachtige landschap ligt Lamayuru met zijn prachtig gelegen gompa/klooster, de oudste van de regio. Nadat we het klooster hebben bekeken rijden we over een wederom prachtige weg langs de Indus rivier terug naar Leh.
Dag 14: Leh - dagtocht Kardong La 80 km
Vandaag het absolute hoogtepunt van deze reis, de beklimming van de Kardong La, de hoogste bergpas van de wereld. Ondanks dat de borden op de top met 5.608 meter niet de juiste hoogte aangeven, blijft deze pas de hoogst berijdbare pas van de wereld. Met een hoogteverschil van ruim 2000 meter op 40 km rijden, zijn de temperatuur verschillen en het zuurstof tekort op de top duidelijk merkbaar. Desondanks is de beklimming redelijk eenvoudig omdat de eerste 20 km goed geasfalteerd zijn en de resterende 20 km de weg ruim en overzichtelijk is. Voor deze beklimming moeten vooraf wel speciale huurmotoren en zogenaamde permits geregeld worden, wat natuurlijk allemaal door ons vooraf wordt geregeld.
Dag 15: Verblijf Leh (Reserve Kardon La)
Deze dag gebruiken we als reserve voor het geval de Kardon La op dag 14 niet beklommen kan worden (vanwege lawines of slecht weer). Als de beklimming wel op dag 14 heeft kunnen plaats vinden, kan er nog een dagje genoten worden van het mooie plaatsje Leh of kan er nog een dagtochtje gemaakt worden.
Dag 16: Leh - Delhi, vlucht over de Himalayas
We verlaten de Himalaya op een hele mooie manier, namelijk door bijna 1-op-1 de gereden route over de Himalaya terug te vliegen. Met een zitje bij het raam zullen er ongetwijfeld herkenbare plekken voorbij komen. In de middag arriveren we weer in Delhi en is een bezoek aan de bazaar of een rondrit in een TukTuk een echte aanrader.
Dag 17: Dagtocht Taj Mahal
Voordat we naar huis gaan bezoeken we de grootste beziens- waardigheid van India de Taj Mahal. Dit wereldwonder ligt in Agra, eens de hoofdstad van het machtige Moghulrijk. De Taj Mahal is een uit wit marmer opgetrokken mausoleum, dat ingelegd is met ontelbare halfedelstenen. Tussen 1630 en 1653 werkten meer dan 20.000 mensen uit India en Centraal-Azië mee aan de bouw, bijgestaan door experts uit onder andere Frankrijk en Italië. Een bizar detail is dat de keizer voor zichzelf eenzelfde bouwwerk van zwart marmer wilde bouwen. Deze droom ging echter niet door. Hij werd afgezet door zijn zoon die vond dat papa teveel geld had verspild. De keizer werd gevangen gezet in het Fort van Agra. Door de tralies van zijn cel kon hij nog net de Taj Mahal zien.
Dag 18: Delhi – Vliegveld thuis (NL/BE/DE)
Vertrek uit Delhi en aankomst thuis.
Klik hier voor filmpjes en reisverslagen van de afgelopen jaren of bekijk onze video pagina.
Leh - Chandigarh; dagindeling:
================
Onderstaande indeling is voor de reis van Leh naar Chandigarh.
De omgekeerde reis (Chandigarh - Leh) is bijna gelijk maar dan andersom.
Voor de dagindeling van Chandigarh - Leh klik hier.
Dag 1: Vertrek vliegveld
Dag 2: Delhi - Leh, vlucht over de Himalayas
Na een kort verblijf in een airport hotel vliegen we direct door naar het hart van de Himalaya, de oude hoofdstad van het koninkrijk Ladakh, de stad Leh. Mooie van deze vlucht is dat we bijna 1-op-1 over de route vliegen die we een aantal dagen later zelf met de motor zullen rijden. Met een zitje bij het raam kan de voorpret in de lucht al beginnen. In de middag arriveren we in Leh waar onze Royal Enfield motoren op ons staan te wachten.
Dag 3: Leh - Lamayuru 120 km
We beginnen direct met een prachtige route naar het Boeddhistische Lamayuru. Dankzij de goed geasfalteerde wegen en het rustige verkeer kunnen we gemakkelijk wennen aan onze nieuwe motoren. We rijden door een landschap wat bestaat uit onmetelijke grijze berghellingen die door de rivier zijn uitgeslepen. Het is een bergwoestijn met af en toe een langs de rivier gelegen groene oase. In de loop van de middag arriveren we bij het mooi gelegen Lamayuru gompa/klooster, welke bekend staat als het klooster waar de Dalai Lama zijn laatste dagen wil doorbrengen. Na een kort bezoekje aan de gebed- en leefruimtes van het klooster, eten we 's avonds bij het restaurant van het klooster. Namasté!
Dag 4: Leh - Lamayuru 145 km
Vlakbij het klooster ligt een oude verlaten weg dwars door het gebergte van het Lamayuru gebied. Doordat deze weg op bijna geen een kaart wordt vermeld, rijden we hier elk jaar weer alsof we alleen op de wereld zijn. Daarbij komt dat de omgeving van deze weg werkelijk adembenemend mooi is. Achter elke bocht bevind zich weer een nieuwe vallei met alle kleuren van de regenboog en prachtige rotspartijen om bij weg te dromen. Na een kleine 2 uren dromen, komen we weer op de gewone weg en rijden strak langs de Indus rivier terug naar ons hotel in Leh.
Dag 6: Verblijf Leh (Reserve Kardon La)
We blijven vandaag een dagje in Leh, een heerlijk ontspannen stadje te midden van de uitgestrekte bergketens van de Himalaya. Naast heerlijke restaurantjes, warme bakkers en talloze winkeltjes is Leh ook uitstekend geschikt voor het maken van dagtochten, per motor maar ook te voet. Het was eeuwenlang een knooppunt voor de karavanen van de Zijderoutes en heeft een lange geschiedenis van hecht contact met Tibet. Dit gezamenlijke verleden wordt zichtbaar in de rijke boeddhistische cultuur, die hier ongehinderd kan voortbestaan. Grote kloostercomplexen zijn overal in het gebied te vinden en de vele festivals geven een kleurrijk beeld van de voortlevende tradities. Deze dag gebruiken we ook als reserve voor het geval de Kardon La op dag 5 niet beklommen kan worden (vanwege lawines of slecht weer).
Dag 7: Leh - Pang 185km
Vandaag beginnen we aan de zogenaamde "grote oversteek". Een reis van 2 dagen door een echt niemandsland, vol met mooie uitdagingen en prachtige natuur. Het eerste deel rijden we door de schitterende Upshi kloof met groene en paarse rotsen, en een snelstromende rivier omzoomd met groene akkers en fel gele bloemenvelden. Aan het einde van de kloof klimmen we maar liefst 2000 meter steil omhoog naar de 5360 meter hoge Tangla-La bergpas, de op een na hoogste bergpas ter wereld. Sinds 2014 is deze pas volledig geasfalteerd waardoor de beklimming redelijk eenvoudig is. Na de Tanglang-La komen we op de More plains hoogvlakte. Een hoogvlakte waar nomaden hun kuddes met schapen, geiten en yaks het grasland laten afgrazen en waar we langzaam afscheid nemen van de bewoonde wereld. Aan het einde van de More plains komen we na een buitenaards mooie afdaling in de Pang vallei, waar we de nacht zullen doorbrengen in een nomaden tentenkamp.
Dag 9: Keylong - Chandratal 110 km
We volgen de Bhaga rivier en rijden over een brede weg door een vallei met veel groene akkers en kleine dorpjes naar de Spiti vallei, geflankeerd door overal watervallen en eeuwige gletschers. We overnachten in een tentenkamp bij Chandra Taal, een bergmeertje wat alleen tussen mei en augustus via kleine paden bereikbaar is. Overdag is de kleur van het meer Pruisisch blauw en tegen de avond worden het groenige tinten. Zelfs ’s nachts is het landschap hier spectaculair. Doordat er in de wijde omtrek geen mensen wonen is er geen lichtvervuiling wat samen met de hoogte zorgt voor een bijzonder heldere hemel waar je ontelbare sterren kan zien. Een nacht om nooit te vergeten.
Dag 13: Nako - Sangla 130 km
Vandaag komen we weer onder de boomgrens en het landschap van rotsen en sneeuw veranderd in een oase van groene bomen en prachtig gele bloesem. Niet alleen de natuur veranderd maar ook de wegen hebben hier duidelijk minder te lijden dan in het hooggebergte. We rijden een zijvallei in en komen uit in Sangla waar we overnachten. Als er voldoende tijd is kunnen de liefhebbers 17 km kilometers door een kloof naar Chitkul rijden, wat bekend staat als het laatste dorpje van India en prachtig wordt omgeven door besneeuwde bergtoppen.
Dag 14: Sangla - Narkanda 160 km
Vandaag genieten we van de prachtige omgeving in de Sutlej vallei. We volgen stroomafwaarts de Sutlej rivier en zien de Tibetaanse invloeden vervagen en lijken zo in oud Engeland terecht te komen. Tijdens de koloniale overheersing ontvluchten de Britten de zomerse hitte van Delhi en regeerden van hieruit het land. De huizen gebouwd in de Engelse cottage stijl herinneren aan die periode. Tussen de appelboomgaarden rijden wij verder naar Narkanda.
Dag 15: Narkanda - Chandigarh 175 km
Onze laatste dag op de motor brengt ons door de prachtige heuvels van Shimla ook wel bekend als "the green valley". Het strakke asfalt danst door de groene bossen met meer dan duizenden bochten, een paradijs voor elke motorrijder. Na ongeveer 100 kilometer dalen we vrij plots 2.000 meter in hoogte en zijn weer terug op bijna zeeniveau (300 mtr NAP). We arriveren in universiteitsstad Chandigarh, een van de schoonste en modernste steden van India.
Dag 16: Chandigarh - Delhi per trein
Als toetje op de mooie motorreis reizen we vandaag met de trein naar Delhi. Vanuit een comfortabele stoel in een airco wagon krijgen we een blik op het dagelijkse straatleven langs de spoorlijn. Een indruk die zeker in de buurt van Delhi soms onrealistisch aandoet. In de loop van de middag arriveren we in Delhi en hebben we de gelegenheid om de bazaarwijk, waarin ons hotel ligt, te verkennen. Het chaotische straatbeeld met heilige koeien, honden, straatverkopers, rinkelende riksja’s, toeterende auto’s en een eindeloze mensenmassa zal nog lang in je geheugen gegrift blijven.
Dag 17: Dagtocht Taj Mahal
Voordat we naar huis gaan bezoeken we de grootste beziens- waardigheid van India de Taj Mahal. Dit wereldwonder ligt in Agra, eens de hoofdstad van het machtige Moghulrijk. De Taj Mahal is een uit wit marmer opgetrokken mausoleum, dat ingelegd is met ontelbare halfedelstenen. Tussen 1630 en 1653 werkten meer dan 20.000 mensen uit India en Centraal-Azië mee aan de bouw, bijgestaan door experts uit onder andere Frankrijk en Italië. Een bizar detail is dat de keizer voor zichzelf eenzelfde bouwwerk van zwart marmer wilde bouwen. Deze droom ging echter niet door. Hij werd afgezet door zijn zoon die vond dat papa teveel geld had verspild. De keizer werd gevangen gezet in het Fort van Agra. Door de tralies van zijn cel kon hij nog net de Taj Mahal zien.
Dag 18: Delhi – Vliegveld thuis (NL/BE/DE)
Vertrek uit Delhi en aankomst thuis.
Klik hier voor filmpjes en reisverslagen van de afgelopen jaren of bekijk onze video pagina.
Bijzonderheden India Himalaya motorreizen
Motoren
De organisatie heeft recent nieuwe Royal Enfield motoren gekocht voor de India reizen. De enige echte motorfiets die je in India kan kopen. Het zijn 1 cylinder viertakt motoren met 500 cc, linksgeschakelde 5-bak en een schijfrem. Ze hebben veel kracht onderin en een fantastisch geluid. Wij zorgen ervoor dat ze in een goede staat zijn en blijven.
Verzekering
Bij ongelukken ben je zelf verzekerd via de reisverzekering die je hebt afgesloten. Schades aan de motoren ontstaan door een ongeval zijn voor rekening van de berijder, tenzij deze gedekt wordt door de (verzekering van de) veroorzaker. Wat over blijft is de schade die je aan derden toebrengt.
De motoren zijn WA-verzekerd maar verzekeren is een relatief begrip in Azië. Het is niet vanzelf sprekend dat een Indiase WA verzekering de schade die men aan een derde toebrengt volledig vergoedt. En als de verzekering al uitkeert gaan hier vaak jaren overheen en betaalt men maar een deel van de werkelijk geleden schade uit.
Dit betekent in de praktijk dat bij ongelukken vaak ter plaatste mondelinge oplossingen besproken moeten worden. Regel in het land is dat de veroorzaker van het ongeval betaalt voor schade aan beide partijen. Reparaties en vervanging van onderdelen aan de motoren voortkomend uit slijtage, zonder dat dit te wijten is aan het rijgedrag van de bestuurder, zijn voor kosten van de organisatie .
Accommodatie
In de regel boekt de organisatie de hotels zoveel mogelijk van te voren via onze lokale agent. We overnachten in eenvoudige hotels op basis van twee persoonskamers met eigen douche en toilet. (Eenpersoonskamer met toeslag mogelijk) Toch zijn er plekken op deze route waar we niet van te voren kunnen reserveren of waar het aantal tweepersoonskamers beperkt is. In dat geval bestaat de kans dat je met meer dan twee personen een kamer of toilet en douche moet delen. Hoog in de bergen zijn er geen hotels, we overnachten in dat geval (maximaal twee nachten) in tentenkampen.
Visum
Reizigers dienen te beschikken over een paspoort dat nog minstens zes maanden, na het verlaten van India, geldig is. Verder heb je bij het vertrek uit Nederland een Indiaas visum nodig. Dit visum wordt verstrekt door de ambassade van India in Den Haag. De kosten voor het visum zijn ongeveer € 75,-. Ruim voor vertrek sturen wij je een uitleg over de visumprocedure en formulieren toe.
(Duo)passagier
Op deze reis kunnen reizigers zich als duopassagier inschrijven. Een duopassagier boekt een reis samen met een andere motorrijdende deelnemer en zit in principe de hele reis bij deze deelnemer achterop. De motoren in India zijn geschikt voor twee personen evenals de wegen die we tijdens deze reis nemen. Ze zijn niet altijd even goed, soms zelfs ronduit slecht, toch noemen we deze wegen zeker geen off road wegen. In de volgauto is tenminste één plaats beschikbaar voor een niet meerijdende passagier.
Zwaarte
De zwaarte van deze reis wordt vooral bepaald door de hoogte en het klimaat. Een groot gedeelte van de reis bevinden wij ons boven de 3500 meter en wij gaan zelfs passen over die hoger zijn dan 5500 meter. Er is niet te voorspellen wie last van de hoogte krijgt. Zelfs ervaren bergbeklimmers kunnen op 3500 meter hoogteziekte krijgen terwijl zij enkele weken daarvoor op 6000 meter nergens last van hadden. We hebben de reis zo opgebouwd dat we geleidelijk stijgen en voldoende rustdagen hebben. Dat verkleint de kans op hoogteziekte aanmerkelijk. Onze ervaring is dat slechts weinig deelnemers last van hoogteziekte krijgen. De reisbegeleider weet hoe bij hoogteziekte te reageren. Hoogteziekte of niet, doordat er minder zuurstof in de lucht aanwezig is zal alles meer energie kosten en dat is voor iedereen een vermoeiende factor.
Het bergklimaat is een andere bepalende factor. Wanneer de zon schijnt, is de temperatuur aangenaam maar bij bewolking kan het op deze hoogte snel enorm afkoelen. Op hoogte kan het kwik 's nachts tot het vriespunt dalen. 's Zomers regent het zelden in het hooggebergte, maar het klimaat is de laatste jaren van slag. Regen kan landverschuivingen veroorzaken waardoor wegen moeilijk begaanbaar worden. Er kan dan veel aarde, modder, keien en water op de weg liggen waar wij doorheen moeten. Moeilijke stukken worden daarom gezamelijk gereden. Als de weg onbegaanbaar wordt ruimen bulldozers deze blokkades meestal snel op. Maar de weg kan ook afgesloten worden waardoor wij een alternatieve route zullen moeten nemen.
Kortom, door de hoogte is dit een pittige reis en als het klimaat niet mee zit kan het een zware reis worden. Voor mensen met een gemiddelde conditie hoeft dit geen probleem te zijn. Mensen met een slechte conditie of gezondheid raden we af deze reis te boeken!
Rijvaardigheid
Behalve dat men in India links rijdt verschillen de verkeersregels niet zoveel met die in Nederland.
Motorrijden in de Himalaya is anders dan motorrijden in Nederland. Ervaring op goede asfaltwegen zegt niet zoveel. Inzicht hoe je veilig over slechte wegen rijdt is veel belangrijker. Dit geldt zeker bij slecht weer. Belangrijkste is bovenal een avontuurlijke instelling, situaties kunnen per dag wijzigen.
Periode
Deze reis is slechts gedurende drie maanden per jaar mogelijk. De rest van het jaar zijn de hoge passen op onze route bedekt met een dikke laag sneeuw en ijs.
De natte moesson komt meestal eind juli/ begin augustus in Noord India aan. De regen kan de reis zwaarder maken omdat we dan te maken kunnen krijgen met modder of water dat over de weg stroomt, landverschuivingen en mist.
Daarom zijn de reizen die voor de moesson plaatsvinden in principe minder zwaar.
Klik hier voor filmpjes en reisverslagen van de afgelopen jaren of bekijk onze video pagina.
Klik op onderstaande landkaart om de reis alvast vooruit te bekijken met detail filmpjes.
Elk rood videoknopje op de kaart is een aparte film. Enjoy!